DACyTAr - Datos Primarios en Acceso Abierto de la Ciencia y la Tecnología Argentina

Interval timing and temperament in 4-year-old children

Compartir en
redes sociales


Registro completo

Título
Interval timing and temperament in 4-year-old children
Autor(es)
Afiliación(es) del/de los autor(es)
Segretin, María Soledad. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET; Argentina
Agostino, Patricia. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Quilmes. Departamento de Ciencia y Tecnología. Laboratorio de Cronobiología; Argentina
Nachon, Juan Ignacio. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET; Argentina
Ruetti, Eliana Martha. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET; Argentina
Golombek, Diego Andres. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de Quilmes. Departamento de Ciencia y Tecnología. Laboratorio de Cronobiología; Argentina
Lipina, Sebastián Javier. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Oficina de Coordinación Administrativa Parque Centenario. CEMIC-CONICET. Centro de Educaciones Médicas e Investigaciones Clínicas "Norberto Quirno". CEMIC-CONICET; Argentina
Resumen
Interval timing refers to the ability of the brain to perceive and measure the duration of time in the seconds-to-minute range. Young children’s time judgments are significantly more variable than adults’, associated with different factors (e.g., age, hormones, chronotype, and cognition). Despite this, little is known regarding the modulation of time estimation in children younger than five. In this study we explore time estimation in 4-year-old children and its modulation by individual (i.e., sex and temperament) and socio-environmental factors (i.e., socioeconomic status, SES). One hundred twenty-one children completed a time reproduction task with three stimuli durations (2s, 3s, and 4s). Parents reported on the child’s SES and temperament (data was collected in 2016–2017). Results indicate that mean reproduction time was significantly different between SES for the 4 s interval. Also, timing performance varied by child sex across all evaluated variables, except for the score in the 4s interval, with girls achieving higher scores than boys. Finally, significant differences were verified according to child temperament and SES. Specifically, higher scores in the 2 s interval were obtained for children with higher effortful control. Furthermore, the distribution of temperament groups was similar across SES conditions, except for surgency, where more cases with unsatisfied basic needs were observed in the low surgency group. In sum, the results of this study present evidence of the importance of considering individual characteristics (i.e., temperament and sex) in the study of time estimation since they would provide possible sources of variation in children’s performances, even beyond the SES conditions.
Año de publicación
Idioma
inglés
Formato (Tipo MIME)
application/vnd.openxmlformats-officedocument.spreadsheetml.sheet
Clasificación temática de acuerdo a la FORD
Psicología y ciencias cognitivas
Condiciones de uso
Parcialmente restringido. Para acceder a los datos contactate con el repostiorio. Protección de datos personales (Ley 25.326)
Repositorio digital
CONICET Digital (CONICET) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas
Identificador de proyecto
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas/PIP-2015 Nº 0794
Identificador de proyecto
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva. Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica. Fondo para la Investigación Científica y Tecnológica/PIP-2015 Nº 0794

Citación

Segretin, María Soledad Agostino, Patricia Nachon, Juan Ignacio Ruetti, Eliana Martha Golombek, Diego Andres Lipina, Sebastián Javier (): Interval timing and temperament in 4-year-old children. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, http://hdl.handle.net/11336/246180.

Exportar cita